Analýza klíčových slov je základní analýzou pro online projekt, jedná se o analýzu dotazů, které lidé kladou vyhledávačům, nejčastěji je využíván Google a český Seznam. Jednoduše řečeno analýza vám ukáže, co lidé hledají na internetu ve vztahu k vašemu byznysu, jak často, kdy a v jakých souvislostech.
Představit si ji můžete jako tabulku, kde na každém řádku je klíčové slovo a ve vedlejších sloupcích se nachází mnoho dat ke každému konkrétnímu slovu. To ale samo o sobě nestačí. Proč? Čtěte dál.
pouze tabulka. Pokud vám někdo odevzdá tabulku, která je složená z klíčových slov a k nim doplněných čísel, můžete s klidem prohlásit, že se nejedná o kvalitní produkt. Data jako taková nejsou k ničemu, pokud je někdo správně neinterpretuje a nevyvodí z nich závěry.
Na první pohled to vypadá lákavě, máte spousty dat, vidíte která slova se vyhledávají hodně a která málo, s trochou štěstí k nim dostanete i informaci o konkurenčnosti a průměrnou cenu za proklik v PPC inzertních systémech, ale položte si otázku, budete vědět, co s tím dál?
určitě tabulka s daty, ale měla by vždy být pouze stavebním kamenem. Vyžadujte, abyste dostali i závěry a doporučení na základě dat. Aby vám data někdo srozumitelně popsal a dodal konkrétní doporučení. Po dobře udělané analýze a její prezentaci byste měli vědět, co dělat dál, a čím pokračovat pro zlepšení byznysu.
Jednoduše, co nejdříve. O trochu níže si povíme, co konkrétně by vám měla dát za odpovědi a jak jich využít. Při tvorbě nového webu, speciálně e-shopu, je důležité, aby se již v procesu tvorby a návrhů zapojili lidé z více oborů. Specialista na branding, UX designér, techničtí specialisté a také lidé z marketingu, prioritně specialisté na SEO.
Pokud plánujete redesign nebo již webové stránky máte a teprve se dostáváte do fáze, kdy začínáte řešit SEO nebo PPC reklamu, i tak je velice vhodné si nechat analýzu udělat. Určitě z ní vzejde spousty dobrých námětů na vylepšení vaší webové prezentace či obchodu.
Zde vám v několika krátkých bodech představím otázky, na které je dobré získat během analýzy odpovědi. Ne všechny body musí být nutně součástí základní analýzy a někteří dodavatelé mohou vnímat jednotlivé body jako samostatné kapitoly. Doporučuji vám, abyste si při objednání ujasnili, co analýza bude obsahovat a jaké závěry a odpovědi vás zajímají. Zároveň doporučuji, abyste se odprostili od myšlenky, že to již víte a případně si výsledky analýzy alespoň ověřili, že to víte opravdu tak, jak to je dáno reálným trhem.
Někdy všichni žijeme ve své profesní bublině. Jsme si jistí, jak se věci nazývají a jak o nich máme mluvit, abychom působili profesionálně. To se velmi často stává při tvorbě obsahu a struktury webových stránek a obchodů. Laický zákazník může produkty nazývat trochu jinak, než si o nich budete povídat s lidmi z vaší branže a vy tak můžete přicházet o cenné zákazníky, kteří váš produkt hledají, ale jelikož se jmenuje jinak, pro ně na první pohled spíše neznámě, nezaujmete je. S koncovým zákazníkem mluvte jeho řečí, dbejte na profesionalitu a korektním nazýváním ho ujistěte, že jedná s odborníky.
Jak jsme si řekli v předchozím bodě, je důležité nazývat dané kategorie a sekce webu správně ve vztahu k návštěvníkům a budoucím zákazníkům. Analýza klíčových slov vám pomůže si tyto pojmy ujasnit. Pomůže vám správně sestavit kategorie článků, produktů a služeb do logických celků, kterým vaše cílová skupina porozumí.
Klíčová slova, která jsou správně roztříděná do skupin, vám pomohou pochopit, co je důležité. Jako příklad uvedeme trička. Představme si, že budete mít tato klíčová slova:
trička m
zelené tričko
tričko s potiskem
červené tričko
modré tričko
tričko xxl
Nebudeme zde popisovat všechna detailní úskalí, která při rozhodování musíte brát v úvahu, a příklad zjednodušíme.
Závěrem by zde mohlo být, že pro lidi, kteří vyhledávají trička, jsou sestupně důležité tyto parametry.
barva (zelené, červené, modré)
velikost (m, xxl)
typ (s potiskem)
Takto lze pokračovat a dále třídit do jemnějších a jemnějších skupin. Podrobněji se tímto tématem krásně zaobírá Marek Prokop na svém blogu.
Závěry nám opět pomůžou při tvorbě struktury webu nebo řešení filtrace e-shopu. Detailnější popis by nám vydal na samotný článek, o tom zase jindy.
Je váš byznys sezónní záležitost? Je sezónnost pro hledání (kdy lidé teprve hledají) stejná jako vaše představa například z kamenné prodejny? Jaké jsou sezónní trendy pro jednotlivé kategorie klíčových slov? Neboli hledají se zelená trička celý rok stejně? Nebo mají svou typickou sezónu jinou než trička červená? To jsou otázky, které jsou důležité například při rozdělování rozpočtu do kampaní.
Pokud již existujete a máte vytvořený sortiment, analýza vám dá hrubou představu o pokrytí trhu. Pokud se udělá průzkum slov dostatečně hluboko tak, aby se do analýzy dostala slova, která pro vás nejsou naprosto relevantní (například žluté tričko, které ještě neumíte nabídnout), dá se poté pro představu vyčíslit vaše pokrytí daného segmentu (trhu s tričky). Vy si uděláte představu o tom, jak komplexní je vaše nabídka.
Toto vychází z předchozího bodu, pokud víme, že umíte pokrýt pouhých 80 % poptávaných triček, může pro vás být zajímavé najít dodavatele pro co nejvíce ze zbylých 20 %. Pokud víte, že žlutá trička jsou zajímavá z pohledu hledanosti, konkurenčnosti a umíte sehnat dobrého dodavatele, stojí to určitě za zvážení.
Vaše nabídka služeb a produktů může být velmi rozsáhlá. Je poté velmi obtížné správně rozhodnout, kam investovat čas a finance v případě SEO a PPC reklamy. Analýza vám napoví, kam směřovat energii jako první a na co se zaměřit později. Určení priorit je dobré i pro rozložení všech prací v delším čase a tím menší finanční zátěži ihned ze začátku.
O tom, jak byste měli s analýzou klíčových slov dále pracovat, si budete moci přečíst v našem dalším článku. Pokud provozujete e-shop a analýzu klíčových slov byste chtěli získat, obraťte se na nás, rádi vám pomůžeme.
Pojďme se domluvit na nezávazné konzultaci