10 nejčastějších chyb, které děláte při tvorbě webu 3. díl

Z našeho miniseriálu 10 nejčastějších chyb, které děláte při tvorbě webu, vám přinášíme poslední díl o tom, jaké chyby nastávají po spuštění webu, proč nekopírovat konkurenci, proč měřit a jak rozčílit návštěvníka (a proč to nedělat).

7. chyba - spuštění webu bez marketingu nebo energie

Když si koupíte nové auto, bez benzínu pojede maximálně z kopce. Pro nový web je benzínem on-line marketing v čele s PPC kampaněmi. Ty se postarají o to, že se o vašem webu nebo e-shopu dozví hodně relevantních lidí v krátkém čase.

Pokud nedáte o novém internetovém projektu vědět formou placené reklamy, můžete investovat čas do vytváření organického obsahu. Můžete psát originiální články na blog, “postovat” jedinečný obsah na Facebook, vzdělávat veřejnost a podporovat značku virálním marketingem. K tomu, aby to fungovalo, je však potřeba spousta času. Efekt také není okamžitý, za to je však dlouhodobý. Optimální je zkombinovat originální obsah s placenou reklamou.

Pokud spouštíte nový webový projekt, od kterého očekáváte, že vám přinese peníze, vyhraďte si část rozpočtu na marketing ihned po spuštění.

Pro nekomerční stránky nebo low-costové projekty můžete vyzkoušet spustit microsite klidně i zdarma.

8. chyba - kopírování konkurence

Například v oboru mobilních telefonů je dobré se inspirovat (Apple vs. Samsung). Ve webdesignu to však nemusí vždy plati stejně. Když chce klient něco, co nepotřebuje (mocné konfigurátory, kreativní prolínací megadíla, pokročilé kontaktní formuláře…), většinou se dá několika otázkami dopátrat k tomu, že inspirace vzešla z webu konkurence. Nyní nastává otázka: “Jak jim to funguje?”. Pokud nemá klient přístup ke Google Analytics konkurence, těžko můžeme zjistit, jestli web nebo e-shop funguje nebo vydělává.

Při tvorbě webu spolupracujte s profesionály, tvořte vlastní originální uživatelsky přívětivá díla a klientským testováním ověřujte u cílové skupiny jejich funkčnost.

9. chyba - neměření

Proč už dnes není nejlepší formou reklamy billboard nebo polepený autobus? Protože se jejich reálný přínos na přivedené klienty nedá změřit.

Pokud na vašem e-shopu nemáte nasazeny alespoň Google Analytics (a na základní úrovni v nich neumíte číst), degradujete svůj mocný on-line marketingový nástroj na úroveň polepeného autobusu.

V pokročilém nastavení Google Analytics vidíte, jak a kde se mění návštěvníci na zákazníky, vidíte tržby v reálném čase, můžete vysledovat, jaká forma externí reklamy má největší efekt na vaše zisky, … je toho spoustu.

Další nástroj vám ukáže tzv. heat-mapu například pro klikání myší nebo podle pozice kurzoru návštěvníka webu. Také se skvěle hodí k vyladění nákupního procesu - jestli každý návštěvník webu ví, kam kliknout dále. Pokud například v košíku často “odpadávají” klienti a nedokončují objednávku, díky tomuto nástroji se to dozvíte a můžete kritické místo upravit. Po dalším sběru dat se dozvíte, zda se podařilo kritické místo pro dokončení nákupu odstranit.

Neměřit je dnes normální a to je velká škoda.. Díky přesným datům můžeme dělat rozhodnutí o úpravách, která povedou k navýšení zisků, mnohem snadněji.

Po spuštění nových stránek nebo jejich redesignu je vždy potřeba sbírat data a sledovat, jak “odhad” designu ocení vaše cílová skupina, jestli funguje a vydělává.

10. chyba - rozčílení návštěvníka

Webové stránky nebo e-shop jsou skoro to samé jako kamenná prodejna. Odlište se pozitivně od konkurence, zaměřte se na to, aby se u vás návštěvník cítil dobře, poraďte mu, pomozte mu.

Naštvěte ho tím, že budete mít nepříjemnou prodavačku, špatně rozmístěné regály s produkty a nikdo nebude vědět, kde co hledat. Pokud ho naštvete, odejde a těžko se vrátí zpátky.

O tom, jak mít správně postavené webové stránky nebo internetový obchod, bychom mohli psát do nekonečna (nějaké tipy & triky najdete v našem dalším seriálu - Jak mít šťastné a nakupující klienty). Teď vám představíme 3 časté chyby na webu, kterými svého potenciálního klienta spolehlivě vytočíte. :-)

  • Hodně dobře schované kontakty

    • Nepsaným pravidlem je umístění kontaktů vpravo nahoře nebo do patičky k ostatním kontaktním údajům. Když klient hledá kontakty (chce objednat po telefonu nebo e-mailu, zeptat se na něco, co na webu nenašel apod.) a nenajde je, odchází pryč. Je to velká škoda, přicházet o obchodní případy díky tomu, že nedáte klientovi možnost vám napsat nebo zavolat.

  • Pop-up okna

    • Je to již několik let, co se na českém internetu s vyskakovacími okny tzv. roztrhl pytel. Ze začátku se používaly k zobrazování reklamy, nyní většinou sloužík získání e-mailové adresy. Je několik způsobů, jak se dá uživatel vytočit pomocí vyskakovacího okna - frekvence vyskakování, zakrytí obsahu, který zrovna čte, zmenšení křížku na zavření okna, zvuk pří zobrazení atd.

    • Uživatelé internetu se učí - instalují blokovače vyskakovacích pop-up oken. Pop-up reklama je již pasé. Zajímavou alternativou, která není tak často využívaná k reklamě, je pop-under okno. To vyskočí za aktivním oknem prohlížeče. Když pak uživatel končí s procházením internetu a zavírá okno prohlížeče, narazí na “reklamu” formou pop-under okna, které neotvíral. Věnuje mu více pozornosti, než kdyby se tato informace zobrazila na základě aktivně prohlíženého obsahu formou pop-up.

Ještě máme připravené další nešvary, ale spíše budeme rádi, když se s námi podělíte o “točky” z internetu vy. Napište na náš Facebook, co vám zkracuje život při procházení webových stránek. toho můžeme připravit další seriál. :)

Tímto bodem náš seriál na téma chyb při tvorbě webu končí. Pokud jste začali třetím dílem, podívejte se také na první díl a na druhý díl.

Pokud se chcete chyb při tvorbě nebo redesignu webu či e-shopu vyvarovat, zavolejte / napište nám :).

Děkujeme za pozornost a čtení, mějte fajn den!