10 nejčastějších chyb, které děláte při tvorbě webu 2. díl

Je tu druhý díl nejčastějších chyb, které nastávají při tvorbě webu. Dnes se podíváme na to, co se stane, když nebudete respektovat cílovou skupinu svých webových stránek, jak správně a nesprávně zvolit dodavatele a proč není dobré přijít se zadáním: "Včera už jsme ten web potřebovali."

4. chyba - nerespektování cílové skupiny stránek

Častou chybou (klienta i koordinující agentury) při tvorbě webových stránek je i situace, kdy klient převezme tvorbu grafiky již rozpracovaného webu do vlastních rukou a začne tvořit dílo ne pro cílovou skupinu svého byznysu, ale pro sebe. Aby se mu web, když za něj platí, líbil. Tato situace nenastane, pokud klientova agentura na začátku nastaví jasná pravidla spolupráce - klient dodává informace o svém podnikání, agentura analyzuje, zkoumá a testuje a tvoří stránky nebo e-shop takový, aby se investice do nich rychle vrátila. Tvorba webů a elektronických obchodů má dnes již svá většinou nepsaná pravidla, která je potřeba dodržovat. Kreativní náměty klientů nejsou vždy tou správnou cestou, jak pomoci svému podnikání na internetu. Správná agentura klientovi vysvětlí, proč úpravy z jeho strany (pokud jsou proti “pravidlům webdesignu”) není dobré realizovat a proč je nerealizuje.

Pokud si klient stojí za svým (a nechce ukončit spolupráci s agenturou, protože jim platí, tak by měli dělat to, co chce:)), je snadné dokázat, jak daný koncept bude fungovat u cílové skupiny. Může se zorganizovat testování návrhů v relevantní cílové skupině, která na 100 % ukáže, jakou cestou se při tvorbě grafiky vydat.

Potenciální klienti, kteří chodí na vaše webové stránky, nestudovali webdesign. Přesto budou hledat tlačítko Kontakty vpravo nahoře. Pokud ho nenajdou, nastává zmatení, naštvání a následné opuštění stránek. Odešli, protože se na webu necítili dobře. O použitelnost a srozumitelnost prezentace, o emoce spojené s vaším webem se stará obor UX (User eXperience). Zaměřuje se na uživatelskou pozitivní zkušenost s prezentací nebo e-shopem. Ve webdesignu se tento obor velmi rychle rozvíjí a kvalitní UX designéři jsou pak klíčoví pro tvorbu fungujících webů a e-shopů. Dohlíží například na to, aby návštěvník stránek do 5 vteřin pochopil, co daná společnost nabízí a co má dělat na webu dále, aby získal informace, které potřebuje.

5. chyba - volba dodavatele

Tuto část nejčastějších chyb nebudeme řešit, pokud se klient rozhodne spolupracovat s agenturou, která má svůj tým grafiků, kodérů a programátorů.

Budeme to řešit v případě, že je ze strany klienta, z důvodu požadované finanční úspory, zvoleno řešení v podobě studenta, nekvalitního jednotlivce, případně nízkonákladové služby na vytvoření webu “snadno a rychle”.

Dodavatel student

Cena
Student bez nákladů má mnohonásobně menší režie než agentura, která má několikačlenný tým.
Termíny
Životní priority pro studenty jsou většinou jiné, než které máte vy během tvorby webu pro váš byznys. Zpoždění je velmi časté, opuštění projektu během realizace také není unikátem.
Někdy to dopadne dobře
ůžete narazit na studenta, který má schopnosti projekt připravit a spustit v termínu a správně.
Doba dodání
Jednotlivec, pokud na sebe nemá navázané další externisty, zpracovává i menší webové stránky několik týdnů. Ve větším týmu se dá souběžně pracovat na několika částech webu nebo e-shopu a tím celý proces výrazně urychlit.
Možnost vychovat si vlastního profesionála
okud je student ochotný se učit novým věcem a je profesionál, časem z něj může být vděčný (a pořád ještě finančně výhodný) člen vlastního on-line týmu klienta.
Zkušenosti
Pokud student realizoval projekty jako jednotlivec, byly to jistě menší zakázky. Pokud mu zadáte projekt většího rozsahu, se kterým nemá zkušenosti, můžete ztratit jak čas, tak peníze a k cíli se stejně nedoberete.


Dodavatel “plácal”

Dobrý pocit z nabídky
Po obchodním jednání máte skvělý pocit, který přetrvává i přes nabídku (příjemná cena) i během realizace. Pokud však dojde k problému, prvotní klientský přístup, který měl “plácal” při získávání zakázky, opadá a vy platíte více práce a řešíte nejasně vydefinované zadání a nedokonalou smlouvu.
Větší zklamání než například se studentem
“Plácalové” mohou působit dojmem, že vše zvládnou, vše dokážou. Zajistí pro vás vše od A do Z bez nutnosti hnout prstem na vaší straně. Pokud zvolíte pro realizaci studenta, nejspíše neočekáváte, že dostanete nejlepší on-line nástroj, který přeskočí vaši konkurenci.
Od “plácala” můžete nabýt dojmu, že ho skutečně dostanete.

Cena
Díky hezké prezentaci a slibům, kterými “plácal” neurazí, může být částka za web nebo e-shop srovnatelná s cenou od větší agentury. Pokud nad projektem nebude nikdo další, který by na něj dohlížel a koordinoval ho, opět se tato investice může prodražit (realizace bere čas vám).

Následná podpora
Zaměřte se na partnery, u kterých máte jistotu, že vás podrží i v budoucnu. Chtějte vědět jejich reakční doby a názory jejich dlouholetých klientů.


Řešení na vytvoření webu nebo e-shopu svépomocí

Cena za vytvoření
U těchto služeb je většinou vytvoření svépomocí zdarma a klient následně platí jen měsíční poplatek v řádu stokorun.
Nemožnost zakázkových úprav na míru
Pokud tyto nástroje využíváte v “základní” verzi, budete spokojeni. Pokud byste chtěli mít větší kontrolu nad designem nebo funkčnostmi, které nejsou součástí ani větší verze řešení, narazíte. Úpravy těchto řešení poskytovatelé vůbec nenabízí nebo jsou nadstandardně zpoplatněny.
Dostačující řešení
Pro menší nebo začínající podnikatele může být investice do webu nebo e-shopu nad jejich rozpočet. Na vyzkoušení, zda má cenu se pustit do podnikání on-line, nastavení procesů a detailnější poznání své cílové skupiny na internetu to většinou stačí.
Web ani e-shop nikdy nebude váš
pronájem větších e-shopů může měsíčně vyjít až na 2 000 Kč. Pokud se rozhodnete spolupráci ukončit, e-shop se vypne a vy odcházíte. Je dobré si rozmyslet, jak dlouho chcete pronájmu těchto řešení využívat.
Následná podpora
Vývoj kvalitních nástrojů pro tvoření stránek není levnou záležitostí. Léty prověřené firmy, které tyto služby poskytují, si zakládají na rychlé on-line nebo telefonické podpoře.
Šablonovité neoriginální řešení
poskytovatelé většinou nabízejí na výběr z několika designů. Pokud si určitou šablonu vybral někdo minutu před vámi a máte podobné produkty, budete mít i hodně podobné stránky. Uživatel si může zvolit barevnost, ale při změně rozložení jednotlivých prvků už většinou narazí.


6. chyba - tlak na termín

K projektovému řízení se využívá projektový trojimperativ. Je to grafický model základních parametrů projektu, který vyjadřuje provázanost jednotlivých veličin. Lidsky - u každého projektu se dá na začátku vytyčit, jaký je jeho rozsah, jaké jsou náklady na projekt a jaký je časový rámec projektu. Někdy bývá také doplněn parametr kvality.

Pokud klient spěchá na termín a ze strany dodavatele ho není možné dodržet kvůli rozsahu, je na klientovi, aby si vybral, jestli to chce mít zpracované rychle, nebo kvalitně.

Díky tomuto modelu řízení je snazší zvládat mimořádné situace během realizace projektu. Při výpadku člena realizačního týmu je možnost prodloužit závěrečnou lhůtu nebo dohodnout změnu rozsahu, aby nebyl dotknut finální termín.

Klasickým požadavkem klientů je spuštění on-line projektu ASAP (As Soon As Possible - co nejdřív). Chápeme jejich nadšení pustit se do internetových byznysů, ale je potřeba zachovat chladnou hlavu a nenechat se zlákat a natlačit klientem do nereálných termínů dodání.

Protože je webdesign komplexní disciplínou, je potřeba připravit na realizaci celý tým lidí a sladění jejich harmonogramů, aby klient dostal reálné termíny spuštění a věděl, co jak dlouho bude trvat a stát.

Následně do toho začnou vstupovat textové podklady a fotografie. Při tvorbě webu je jednou z našich prvních otázek to, zda si obsah bude dodávat sám klient, nebo je potřeba asistence copywritera či profesionálního fotografa. Většina klientůvelmi dobře zná svůj byznys a proto se domnívám, že si texty zvládne sepsat sám, má nějaké vlastní fotografie a tak odmítne služby na tvorbu obsahu s tím, že se má rovnou začíta tvořit web. My pracujeme dle harmonogramu a klientův čas na dodání podkladů, které potřebujeme pro další kroky v projektu, se krátí. Takto bohužel nejčastěji vznikají prodlevy v harmonogramu.

Nebojte se tedy svěřit své texty a fotografie pro internet profesionálům. Může vám to ubrat hodně starostí a zajistit hladkou realizaci projektu.

Příště pro vás máme připravenu poslední část nejčastějších chyb při tvorbě webu. Jestli jste se setkali s nějakými, které zde neřešíme, ale měli bychom, pošlete nám je. 

První díl tohoto "seriálu" najdete také na našem blogu.

Děkuji za přečtení článku a mějte hezký den.