10 nejčastějších chyb, které děláte při tvorbě webu 1. díl

1. chyba - rozhodnutí udělat web

Ne vždy je web potřeba. Pokud máte produkt pro cílovou skupinu, která se nepohybuje na internetu nebo máte jen lokální byznys, lepší cesta než investovat do webových stránek může být tvorba moderních a informačně hodnotných letáků. Také můžete založit firemního profil na Facebooku (profil byste měli zakládat, pokud máte jasnou strategii, jak chcete na této sociální síti působit). Založení profilu z důvodu “...protože je dnes na Facebooku každý a hlavně moje konkurence” se nepočítá.

Pro menší podnikatele může být chybným rozhodnutím hned ze začátku volba agentury, která je pro klienta zbytečně velká = drahá. I s menší agenturou se dá udělat velké divadlo. Chtějte vidět reference a ptejte se na ceny za práci. Věnujte energii i tomu, že referenční weby prozkoumáte detailněji než jen pohledem na efektní, krásnou a pompézní homepage. Web na míru musí mít řešenou individuálně i většinu podstránek, s důrazem na vaši cílovou skupinu. Toto chybné rozhodnutí může mít za důsledek to, že budete mít krásnou homepage a šablonovité podstránky. V zájmu některých agentur je prodat jen web. Další boj nechávají na klientovi a může nastat situace, že se klient zruinuje pořízením drahého webu a nezbudou mu peníze na následnou podporu pomocí internetového marketingu a novou krásnou homepage ani nikdo pořádně neuvidí.

Nízká cena za každou cenu může vést k navázání spolupráce se studentem nebo jednotlivcem.

Webdesign je hodně komplexní obor a k tvorbě úspěšného webu jsou potřeba minimálně 3členný tým. Pokud klient šetří peníze spoluprací s jednotlivcem, ve finále se mu díky času stráveným nad koordinací projektu a shánění schopnějších externistů může tvorba dosti prodražit. Někdy to klient vzdá a jde za profesionály. Někdy to klient vzdá úplně a zavrhne veškeré další snahy o kvalitní prezentaci na internetu. Pokud chce klient spolupracovat na tvorbě webu s námi, vždy ví, co přesně, kdy a za kolik dostane. Pokud je ze strany klienta tlak na cenu, je jeho rozhodnutí, zda využije našich služeb za daných podmínek (a peníze na spolupráci s námi si časem vydělá) nebo “to riskne” s levnějším jednotlivcem (po varování z naší strany. :)

2. chyba - rozhodnutí udělat si webové stránky svépomocí

Může to být i dobré rozhodnutí. Ale pouze v momentě, kdy jste internetová agentura primárně se zabývající tvorbou webů.

Obor webdesignu se za poslední roky hodně rychle vyvíjel a sledovat všechny trendy, které zde jsou ve spojitosti s tvorbou webů ze strany laika, nelze. Při tvorbě webů je potřeba dodržovat spoustu nepsaných pravidel uživatelské přívětivosti. Není dobré tvořit web pro vaše osobní uspokojení, ale pro cílovou skupinu, která stránky bude navštěvovat. A to, že jste 20 let ve vašem oboru respektovaným odborníkem neznamená, že vytvoříteprezentaci tak jako profesionálové na tvorbu webů.

Osobně neznáme jednotlivce, který by byl schopný zpracovat kreativní marketingovou část (wireframe), připravit z ní grafický návrh, projekt rozhýbat (nakódovat), vybavit profesionálně a čtivě zpracovanými texty (copywriting), doprogramovat potřebné funkce a pak projekt úspěšně spustit. Pokud to někdo zvládne, nemusí to dopadnout vždy podle představ cílové skupiny. (http://moderniweb.com)

Vlastní vytvoření webu je možné i pomocí systému na snadné tvorby webů, kterých každý měsíc pár vznikne a zanikne.

Na trhu jich se jistě najde několik takových systémů, které jsou stabilní (jmenovat?) a relativně příjemné na obsluhu. Na začátek podnikání je to dobrá věc. Pokud se ale byznys rozjede”, klient začne narážet na omezení ze strany těchto systémů. Máme na mysli omezení technického rázu (vlastní rozložení prvků na stránce, sofistikovanější funkce na míru, …).

Omezení “lidové tvořivosti” těmito systémy je někdy na místě. Internet je pořád plný tzv. samotvořičů webu, kteří věří, že svítivě zelený nadpis musí každý vidět = každý to přečte = každý koupí moje služby / zboží. A to je hlavní riziko - pokud je klient odborníkem na své produkty nebo služby, nemusí být stejným odborníkem na vytvoření webu v těchto systémech. Často jsou pak stránky plné informací, o kterých si tvůrce myslí, že všechny budou zajímat, ale nikdo je přitom nečte.

3. chyba - spuštění projektu bez analýzy a přípravy

Každé chybě, o které jste četli, se můžete vyvarovat. Stačí jít  tomu “štěstíčku” trochu naproti. Při tvorbě e-shopu například analýzou klíčových slov, vydefinováním person nebo alespoň řízeným brainstormingem.

Důvěra v úspěch projektu je velmi důležitá. Potenciální úspěch nebo neúspěch ale neovlivní váš pocit. Někdy se vyplatí investovat na začátku projektudo informace, že jeho spuštění není dobrým nápadem. Můžete si ušetřitfinance, které byste zainvestovali do tvorby e-shopu. NavícTaké si můžete ušetřit spoustu času a zklamání z neúspěchu. Špatné rozhodnutí je skvělé, když stojí málo peněz.

Jednou z cest spuštění e-shopu bez analýzy může být například pronájem hotového řešení. Za pár korun měsíčně máte relativně funkční nástroj na prodej vašich produktů. Pokud by v tomto případě byl váš pocit správný, takovýto start může vydělat peníze na tvorbu vašeho vlastního řešení na míru.

Při kreativní části projektu je dobré mít rozkreslen celý e-shop do wireframe - drátěných modelů obchodu. Ty předurčují, kde se bude jaký prvek nacházet a jsou skvělým zadáním pro grafika. Bez jejich tvorby podstupujete riziko, že se necháte překvapit návrhem grafiky na “první dobrou”. Opět to může někdy vyjít, pokud je grafik současně i dobrým UX designerem. Pokud však máte na projektu UX designera, úspora rozpočtu za wireframe je tím posledním, co vás bude z hlediska financí trápit.

Většinou je pak výstupem projektu bez wireframe nemilé překvapení na straně klienta a konflikt s grafikem nad subjektivními části z grafického návrhu. Wireframe je přirozeným prvním krokem při správné tvorbě webu nebo e-shopu.

Na další nejčastější chyby při tvorbě webu se můžete těšit za pár dnů, sledujte náš blog. Díky za čtení!

Potřebujete
svůj projekt
posunout vpřed?

Pojďme se domluvit na nezávazné konzultaci