Poznejte své zákazníky pomocí person

Pokud chcete úspěšně propagovat svoji firmu a produkty či služby, které nabízíte, měli byste se nejdříve pořádně zamyslet nad tím, komu je vlastně chcete prodat. Abyste mohli reklamu využít co nejefektivněji, měli byste poznat, kdo vlastně jsou vaši zákazníci, jaké jsou jejich potřeby a jak jim vy můžete pomoci. Tyto otázky vám pomůžou vyřešit právě persony.

Co je to persona

Persona je popis fiktivní osoby, která představuje typického zástupce vašich zákazníků. Je to osoba, která bude číst texty na vašich webových stránkách, kterou by měl zaujmout váš inzerát a podobně.

Přestože vaše zákazníky vždy něco spojuje, může se jednat o různé skupiny lidí. Z toho důvodu je nutné vytvořit si více person podle toho, jaké typy lidí by vaše firma mohla zaujmout.

K čemu vám pomůže

Persony slouží k tomu, abyste mohli detailněji poznal své zákazníky, určit jejich zásadní potřeby a na základě toho stanovit správnou marketingovou strategii.

K čemu vám může vytvořená persona pomoci?

  • Výrazně vám usnadní tvorbu obsahového marketingu i vzhledu vašeho webu

  • Získáte pohled na vaši firmu očima svých zákazníků

  • Na základě persony dokážete rozhodnout o vhodném způsobu komunikace se svými zákazníky

  • Lépe pochopíte, jaké mají vaši zákazníci potřeby a přání

Co by měla persona obsahovat

  • Jméno
    Dejte své personě jméno, které ji vystihuje (např. Lenka Zasnoubená). Budete se tak lépe orientovat, když o ní budete mluvit se svými kolegy či nadřízenými. 

  • Věk
    Určete si konkrétní věk vaší persony. Patří k to základním rysům vašich zákazníků, které musíte brát v úvahu.

  • Obrázek
    Dejte své personě reálnou podobu. Pomůže vám to se mezi personami lépe orientovat a vžít se do nich.

  • Stav
    Určete, v jakém partnerském vztahu se vaše persona momentálně nachází. Osoby, které jsou svobodné se budou chovat rozdílně než například ty, které jsou již 10 let vdané/ženaté.

  • Děti
    Je vaše persona bezdětná, nebo má děti? Jak jsou její děti staré? To všechno jsou velmi důležité aspekty, které byste do popisu měli zahrnout.

  • Vlastnosti
    Sepište si základní vlastnosti vaší persony. Pomůže vám to ujasnit si, jakým způsobem ji oslovit či jakým způsobem své produkty či služby propagovat.

  • Zaměstnání
    Určete, v jakém oboru a na jaké pozici vaše persona pracuje. Pomůže vám to představit si, jaké má zájmy, potřeby, vlastnosti nebo s jakými problémy se setkává.

  • Příjem
    S určením zaměstnání úzce souvisí také její měsíční příjem. Může si tato persona dovolit vaše produkty?

  • Trávení volného času
    Do popisu každé persony určitě zařaďte také to, jak tráví svůj volný čas. Napište si, kolik má vůbec volného času a jak ho dokáže využít, jaké má zájmy a koníčky.

  • Místo bydliště
    Chování lidí do jisté míry určuje také místo, kde bydlí, zda žije na vesnici či ve velkém městě a podobně.

  • Problémy, se kterými se může potýkat
    Jednou z nejdůležitějších věcí, které by vám měla persona říci, jsou problémy, se kterými se mohou vaši zákazníci potýkat.

  • Naše řešení
    Napište, jakým způsobem můžete svým zákazníkům pomoci vyřešit jejich problémy a potřeby.

Pokud ještě nemáte vytvořené persony pro svoje podnikání, určitě s tím začněte. Pochopení vašich zákazníků bude přínosem pro vás i pro ně.

V případě, že budete chtít s tvorbou person pomoci, ozvěte se nám, rádi vám s nimi pomůžeme.

Ukázka persony:

                              Dalibor Podnikatel



Věk: 40
Stav: ženatý
Děti: 2 děti (10 a 13 let)
Vzdělání: TUL - Pedagogická fakulta - český jazyk/zeměpis
Zaměstnání: majitel knihkupectví Knihomol
Bydliště: Liberec
Záliby: čtení knih, kultura, příroda
Vlastnosti:
aktivní, rád se učí nové věci, společenský, komunikativní

Dalibor žije se svou rodinou v rodinném domě na okraji Liberce. S manželkou a dětmi rád podniká túry do hor a do exotických míst jako například Nepál či Brazílie.

Dalibor několik let učil češtinu a zeměpis na ZŠ v Liberci. Protože byly knihy vždy jeho velkým koníčkem, nakonec se rozhodl, že své místo učitele opustí a zhruba před 10 lety si v Liberci otevřel vlastní knihkupectví, které bylo dříve velmi oblíbené a často navštěvované. 

V posledních letech k němu však chodí stále méně zákazníků. Dalibor by chtěl navrátit život svému knihkupectví, přivést více zákazníků a také přivést mladé lidi k tomu, aby více četli.

Používá chytrý telefon, na kterém často vyhledává informace, ať už na cestách nebo doma. Často si na telefonu či tabletu čte různé články o cestování nebo o literatuře.

Sociální sítě registruje, ale sám nikde žádný profil vytvořený nemá. 

Co z persony vyplývá:

  • Nejedná se o odborníka, je tedy potřeba psát články na blogu laickou formou.
  • Na blogu bychom ho mohli zaujmout informacemi o možnostech online marketingu.
  • Z případových studií na blogu může čerpat inspiraci a lépe se orientovat ve světě online podnikání.
  • Protože hodně cestuje, ocení tak možnost nechat si posílat nové články na e-mail, aby ušetřil data.
  • Je zaneprázdněný (rodina + podnikání), potřebujeme tedy jednu platformu (blog), která pro něj udělá filtraci důležitého obsahu na jednom místě.
  • Pokud by nečetl pouze blog, ale měl více zdrojů kvalitního čtiva, musíme mít připravené informace pro RSS čtečku.
  • Blog pro něj bude zdrojem novinek, které budou vysvětleny lidskou formou a on bude moci zvážit, zda se ho týkají a zda do nich investovat.
  • Pokud by to byl klient, který by chtěl marketing, bylo by vhodné oslovit školy a zařídit propagaci mezi studenty, navázat spolupráci se školami.

Správně připravené persony vám můžou ukázat, jakým směrem soustředit vaše marketingové aktivity a tím vám ušetřit spoustu času. Rádi pro váš byznys persony připravíme. Napište nám nebo zavolejte!