Optimalizace obrázků v SEO

Všichni optimalizujeme své weby. Vyplňujeme titulky, metapopisky a hledáme kvalitní zpětné odkazy. A to je dobře. Ale co optimalizace obrázků v SEO? Stojí to vůbec za to? Ano, určitě se to vyplatí. A je velká škoda tento potenciál nevyužít. Obrázek přece řekne více než 1 000 slov.

Třetina vyhledávání na Google probíhá přes obrázky

Jedna třetina z celkového vyhledávání na Google se uskuteční pomocí obrázků. 12,5 % výsledků ve vyhledávání Google zobrazuje na předních pozicích sady obrázků. A tato čísla stále rostou, proto je určitě dobré se obrázkům více věnovat.

Obrázky ve vyhledávání SERP na Google

           12,5 % výsledků vyhledávání na Google zobrazí podobně obrázky

Zdroj: www.google.cz

Základy optimalizace obrázků v SEO

Optimalizace obrázků samozřejmě je pro některé weby důležitější více a pro některé méně, podle oboru, kterému se věnují. Obory jako design, vaření, ubytování, šperky či oblečení určitě budou patřit k těm, které by se měly práci s obrázky více věnovat.

Detail obrázku na Google

                     Nejnovější detail vyhledávání obrázků na Google

 Zdroj: www.google.com

Někteří ale mohou namítnout, že jsme si mohli všimnout, že oproti minulosti, kdy jste v Google kliknuli na obrázek, rovnou jste byli přesměrováni na stránku. V současnosti už to tak není. Google nechce, aby šel uživatel rovnou na jiný web a tak nabízí obrázek v plné velikosti s odkazem, přes který se lze prokliknout na web nebo konkrétní obrázek.

Proto je nutné nejen optimalizovat obrázky, aby se dobře zobrazovaly ve vyhledávání, ale aby opravdu zaujaly a nejlépe šlo o vaše obrázky, které nejsou stejné na dalších stovkách webů. U grafik, vizuálů apod. využijte potenciál získávání zpětných odkazů a citací. Pokud někdo váš graf nebo obrázek použije, uvede vás jako autora.

Jaké jednotlivé prvky hodnotí Google?

Abyste pomohli Google, ale i Seznamu správně zařadit obrázky vašeho webu, musíte splnit základní požadavky:

  • Název souboru fotografie
  • Popisek obrázku - alt tag
  • Krátký popisek pod obrázkem - caption
  • Tématický související text v okolí obrázku
  • Titulek stránky související s obrázkem
  • URL stránky
  • Velikost obrázku
  • Rozměry obrázku
  • Popularita obrázku

Název souboru fotografie by měl podle požadavků Google i Seznamu vystihovat, co na fotce je. Pokud je tedy na obrázku fotografie hovězího guláše s knedlíkem, nazvěte obrázek:

  • hovezi-gulas-s-knedlikem.jpg - Správně
  • IMG23008976.JPG - Špatně

Pokud to bude karlovarský knedlík, tak napište hovezi-gulas-s-karlovarskym-knedlikem.jpg. :) Formát JPG je doporučován nejvíce.

Postup je jasně daný - psaní bez diakritiky (háčky, čárky) a s pomlčkami místo mezer. Více podrobností si můžete přečíst přímo v návodu jak optimalizovat správně obrázky pro Google nebo v nápovědě Seznamu pro webmastery.

V návodech se dočtete, že alt tag (popisek obrázku) by se měl shodovat s názvem fotografie a měl by popisovat, co obrázek opravdu zobrazuje. Nesnažte se, jak je u nás v Česku zvykem, “nasekat” všude pouze jedno obecné klíčové slovo. Ideální bude, když každá fotografie bude mít svůj unikátní název, který popisuje, co se na daném obrázku nachází, což ale samozřejmě není možné úplně vždycky.

Při hodnocení obrázku vyhledávače (nebo alespoň Google určitě) sledují relevanci s textem na stránce, kde je obrázek umístěn. Samotná stránka musí být také dobře optimalizovaná - související titulek, URL stránky a pokud jde o obsahovou stránku, ne přímo produkt, je vhodné doplnit i krátký text pod obrázkem (tzv. caption), který popisuje, co na obrázku je.

Hovězí guláš s knedlíkem - ukázka optimalizace obrázků - caption

                        Ukázka krátkého textu pod obrázkem - caption

Zdroj: www.pivovar.cz

A teď zbystřete! Podle Rand Fishkina z MOZ.com, který patří mezi světové autority v oboru, je text pod obrázkem (caption) důležitější než samotný popisek obrázku (alt tag).

Nezapomínejte na rozměry obrázků

V případě netradičních rozměrů může nastat problém, je tedy vhodné držet se poměru 16:9, 4:3, obrázky ve tvaru čtverce apod. S velikostí obrázku si Google umí poradit. Pokud máte web, kde nabízíte tapety na plochu počítače, které musí mít určitou velikost vzhledem ke kvalitě, pochopí to a neznamená to hned, že se nemůžete dostat na přední pozice mezi obrázky.

Jak krok po kroku začít s optimalizací obrázků

  • Určete si cíle v optimalizaci obrázků - jaké obrázky budete chtít optimalizovat, jaký to má cíl.
  • Analyzujte témata a klíčová slova, kde je velký a třeba nevyužití potenciál. Využít můžete stávající analýzu klíčových slov a podívat se na longtaily.
  • Vytvořte návod pro své spolupracovníky, zaměstnance, copywritery, jak mají postupovat při vkládání obrázků k článkům či produktům na firemní web.
  • Analyzujte současný stav obrázků na webu - rozměry, alt tagy, název souboru apod.
  • Vytvořte Sitemapu pro obrázky, případně doplňte data o obrázcích do současné sitemapy dle návodu (https://support.google.com/webmasters/answer/178636?hl=cs).

Zdá se vám to složité?

Rádi byste optimalizovali obrázky na svých stránkách, ale myslíte si, že to sami nezvládnete? Žádný problém, my vám s tím rádi pomůžeme. Děláme to každý den, proto víme jak na to.

Co vám můžeme nabídnout:

  • Určíme cíle a rozhodneme, na jaké obrázky je dobré se zaměřit
  • Vytvoříme analýzu klíčových slov
  • Vytvoříme návod pro vaše spolupracovníky či zaměstnance (případně webmastery)
  • Analyzujeme současný stav a navrhneme řešení
  • Vytvoříme Sitemapu pro obrázky dle specifikace Google
  • Pravidelné vyhodnocování výkonu jednotlivých obrázků - data z Google Analytics a Google Search Console.

Neváhejte a začněte dřív než konkurence, nebo nám napište a my pro vás vše nastavíme.