Jeden marketingový kanál nestačí

Stejně jako v životě, tak i v marketingu platí, že k našemu vytčenému cíli nemusí vést pouze jedna cesta. Představte si třeba oblíbenou rozhlednu na vrcholku hory, kterou denně navštíví desítky až stovky lidí. Někteří návštěvníci si vyberou snadnou cestu a vyjedou k rozhledně autem po silnici nebo lanovkou. Ti aktivnější se rozhodnou vyjít celý kopec pěšky nebo ho vyjedou po cyklistické trase na kole. Určitě se ale najdou i takoví, kteří ke svému cíli dojdou úplnou náhodou, po neznámé a neoznačené cestě.

Jak vidíte, možností, jak se dostat k určenému cíli, bývá spoustu. Proto na to myslete, až budete řešit, jaký marketingový kanál pro svůj byznys zvolit.

V tomto článku se vám pokusíme popsat, jaké možnosti online reklamy existují, které marketingové kanály lze využívat a jak sledovat jejich výkonnost a spočítat si, zda jsou investice do ní dostatečně efektivní.

Organické vyhledávání - SEO

SEO (Search Engine Optimization) - česky "optimalizace pro vyhledávače", je podle definice na Wikipedii: "označení metodiky vytváření a upravování webových stránek takovým způsobem, aby jejich forma a obsah byly vhodné pro automatizované zpracování v internetových vyhledávačích.

Organické vyhledávání je jeden z nejvyužívanějších marketingových kanálů v online světě. Pro to, abychom získali přední neplacené pozice ve vyhledávačích, jsou potřeba investice. Takže to vlastně svým způsobem neplacené pozice nejsou. I když samozřejmě nejde o přímo placenou reklamu. Pokud dnes chceme uspět ve velké konkurenci, už nám nestačí jen zpětné odkazy, ale také kvalitní obsah a technicky vyspělý web.

co je seo - optimalizace pro vyhledávače

Zdroj: www.thenextweb.com

Nevýhodou investice do SEO je to, že výsledky práce se projevují zhruba až po 6 měsících. Je to tedy běh na dlouhou trať. Ale i tento marketingový kanál je potřeba měřit. Musíme ale měřit ta správná data. Proto doporučujeme využívat tzv. atribuční modely. Pak uvidíme správná data a zjistíme, kolik uživatelů našlo naše stránky přes organické vyhledávání a že díky tomu potom přišli na přímo a nakoupili. Pokud nezvolíte správný atribuční model, nemůžete pak efektivně měřit tento marketingový kanál.

Reklama v obsahové síti

Reklama v obsahové síti, tzv. kontextová reklama nebo někdy také display či bannerová reklama, je reklama, která se zobrazuje na webových stránkách nebo ve vyhledávačích. Známé obsahové sítě jsou třeba AdWords nebo Sklik.

U kontextové reklamy se vždy platí pouze za proklik, ne za zobrazení.

Jde o skvělý nástroj na oslovení uživatelů, které zajímá dané téma. Tato reklama se dá velmi dobře zacílit - můžete ji zobrazit uživatelům, kteří splňují vaši cílovou skupinu - např. ženy ve věku od 20 do 35 let, které se zajímají o produkty a služby týkající se dětí.

Kontextová reklama je perfektní také na remarketing, kdy můžete zpětně oslovit uživatele, kteří již dříve navštívili váš web.

Sociální sítě

Bez sociálních sítí (Facebook, Twitter, Google+ a jiné) to dnes nejde. Můžete na nich získat uživatele, kteří mají požadované zájmy, věk a spoustu dalšího. Pomocí sdílení se o vás dozví více lidí a pokud budete mít spokojené zákazníky, můžou vám zde udělit dobré hodnocení. Pomocí příspěvků můžete tvořit kvalitní obsah a snadno komunikovat se svými fanoušky (zákazníky).

Na Facebooku pak můžete využít i placenou reklamu, kterou lze dobře a přesně cílit na ty uživatele, kteří vás zajímají. Reklama funguje pomocí nástroje PPC, který funguje stejně jako u běžných PPC systémů. Výkonnost, respektive návratnost investic, lze velmi jednoduše změřit.

O tom, jak správně pracovat s profilem na Facebooku, jsme pro vás sepsali samostatný článek.

E-mailing

E-mailing patří k novějším kanálům internetového marketingu. Pomáhá automatizovat procesy komunikace či oslovování potenciálních zákazníků. Jde o velmi důležitý zdroj získávání kontaktů a podpory prodeje. Vzhledem k automatizaci také velmi šetří váš čas. Tento kanál si určitě zaslouží větší pozornost, přečtěte si o něm více v našem článku a objevte i vy kouzlo e-mailingu.

emailing

Zdroj: www.emailing.com

Zbožové srovnávače

Zbožové srovnávače nejsou žádnou novinkou, ale prodeje přes ně stále rostou. Díky srovnávání lze získat objednávky, i když si daný produkt vybral zákazník jinde, ale nás si zvolil kvůli dobrému hodnocení, výhodné ceně, nebo dárku navíc. Má samozřejmě i další výhody.

Affiliate

Affiliate je poměrně málo využívání kanál v internetovém marketingu, který ale může být velmi zajímavý. Není samozřejmě vhodný pro všechny. Je nutné mít prostor podělit se o provizi s partnery. Pokud máme ale provize vyšší, je dobrým řešením pro získání dalších zákazníků, podporu brandu i reklamu.

PLA (Google nákupy)

Google nákupy, též PLA shopping, jsou v současnosti nepostradatelný marketingový kanál pro propagaci produktů na Google. Každý e-shop by měl mít tento prodejní kanál nastavený. Výhodou je, že se produkty zobrazují hned na předních pozicích ve vyhledávačích i s obrázky, které případně přesvědčí potenciálního zákazníka více, než jen text s odkazem.

Vyplatí se i v rámci SEO & cross-channel metody, kdy v kombinaci PPC, Google nákupů a SEO získáváte přední pozice ve vyhledávačích. Výsledky organického hledání jsou totiž kolikrát až pod ohybem, tedy v části po načtení stránky, která není vidět, a až za PPC reklamou a právě Google nákupy. A nemyslete si, že tato kombinace jsou zbytečně vynaložené peníze - dle statistik 65 % lidí klikne na placené výsledky (PPC nebo Google nákupy) a 35 % na ty organické, musíte tedy podchytit oboje.

plyšový krteček - google nákupy - ukázka

Zdroj: www.google.cz

Remarketing

Remarketing je jeden ze způsobů PPC reklamy, která cílí na uživatele, který již dříve navštívil váš web. Je to výborný nástroj v kombinaci se SEO, kdy se uživatelé/potencionální zákazníci dostanou na stránky přes hodnotnou informační stránku o vybraném tématu, kterou najdou v organickém vyhledávání. V tu chvíli je velký potenciál, že daný produkt nebo službu chtějí koupit. Původně ani nevěděli, že u vás. Remarketingem se jim začnete připomínat a motivovat je k nákupu na vašem e-shopu. Více o remarketingu si můžete přečíst v našem článku proč mít remarketing a na co si dát pozor.

PR

PR neboli Public relations je další z marketingových kanálů. Pomáhá budovat vztahy s veřejností, ale i se zaměstnanci. Hlavní úkol je vytvářet dobré jméno vaší společnosti a povědomí o vaší značce či produktech, které nabízíte. Jako nástroje se nejvíce používají výroční zprávy, tiskové zprávy pro novináře či PR články.

Offline

Offline reklama je všechna propagace, která není online - časopisy, noviny, billboardy, letáky apod. Tento marketingový kanál nemusí být vhodný jen pro větší firmy. Známe případ, kdy si firma vymyslela svůj speciální český název pro produkt oblíbený v zahraničí, udělala web, získala přední pozice na klíčová slova, kde nebyla žádná konkurence, ušetřila tedy za náročnou optimalizaci webu a pak investovala do tištěných médií, kdy lidem “vnutila” český název, který by jinak nikdo nehledal a udělal osvětu pomocí offline marketingu.

Bez kvalitního webu to fungovat nebude

Žádný z těchto kanálů nikdy nebude fungovat, pokud nebude web optimalizovaný. A nesouvisí to jen s pozicemi a optimalizací pro vyhledávače. Web, na který potenciální zákazník přijde, musí být uživatelsky přívětivý, tzn. jednoduchý, přehledný prostě funkční. Důležitá je také webová analytika. Je nutné jednotlivé kanály měřit a vyhodnocovat.

Chtěli byste začít některé z těchto marketingových kanálů využívat, ale nevíte si s nimi rady? Nebo potřebujete pomoci s měřením jednotlivých kanálů a vyhodnocováním? Rádi Vám pomůžeme s jakýmkoliv problémem a poradíme. Napište nám e-mail nebo rovnou zavolejte.