Uživatelské testování v praxi 2. díl
Připravili jsme pro vás sérii tří článku o uživatelském testování. Dozvíte se, konkrétní postupy a jak z testování využít maximum.
Právě čtete druhý článek ze série o uživatelském testování. Pokud jste ještě nečetli první, určitě se na něj podívejte. Dozvíte se v něm, co uživatelské testování je, kdy je vhodné ho využít a také, co a v jaké fázi projektu testovat. Nakousli jsme i více metod testování abyste si udělali představu, jaké jsou možnosti a jak se od nich uživatelské testování liší.
Jaký je postup?
Testování není nijak složité, skládá se z 5 etap (kroků):
- Vyberte co chcete testovat.
- Vyberte testery.
- Připravte scénář a úkoly pro testery.
- Testujte a poté hned vyhodnocujte.
- Sepište akční kroky a udělejte plán priorit.
Vyberte co chcete testovat
- Netestujte obecně.
- Vyberte si konkrétní část / problém a testujte, například:
- nákupní proces na webu,
- kompletnost informací,
- práce s uživatelským účtem, apod.
Vyberte testery
- Můžete sami, nebo využijte agenturu.
- Nebojte se vybrat i z řad zákazníků.
- Pro výběr klidně připravte krátký dotazník.
- Doporučuje se 3 až 6 testerů.
- Vybírejte pouze z cílové skupiny.
- Z cílové skupiny, ale různorodě - pohlaví, věk, nákupní fáze (připraven k nákupu, teprve se rozhoduje apod.).
- Připravte si pro ně odměnu za jejich čas (finance, dárek).
Připravte scénář a úkoly
- Nechte testery dělat úkoly, je to mnohem přirozenější než aby hodnotili přímo - přiblížíte se tím uživatelům, kteří také jdou na váš web s cílem (úkolem).
- Pokud je to potřeba, nastiňte jim situaci, do které se mají vžít.
- Při plnění úkolů již komentují co se jim nezdá, ale stále jdou za cílem.
- Připravte si na závěr dotazník, které povedou ke konstruktivním odpovědím, nepodsouvejte v nich své domněnky. Neptejte se líbí / nelíbí.
- Pokud ještě nemáte, nebojte se testerů zeptat na pár otázek o nich v závěru, abyste věděli kdo testuje.
- Nepřežeňte to, 5 až 10 otázek jako strop je tak akorát, aby testování netrvalo o moc déle, než hodinu. S vyplněním dotazníku by se tester měl vejít do dvou hodin stropem.
- Testujte klidně i stránky konkurence.
Testujte a vyhodnocujte
Varianty testování
- Můžete využít online formu, kdy tester testuje odkudkoliv a natáčí ho u toho kamera. Výstup bude formou videa s komentářem, vyplněným dotazníkem a případně sepsanými poznámkami.
- Nebo zvolte osobní variantu.
- I tak si testování klidně natáčejte se zvukovou stopou.
- Vyberte si maximálně 2 až 3 pozorovatele.
- Dbejte aby testování vedla pouze jedna osoba, která bude schopná komunikovat testera na výbornou (jasně, vstřícně, příjemně, sebejistě).
- V závěru můžete ještě diskutovat.
Vyhodnocujte, sestavte akční plán
- Ujasněte si co měli testeři za společné problémy a připomínky.
- Připravte si co se bude řešit prioritně, zohledněte.
- Shodlo se na tom více testerů?
- Jak rychle umíme změnu udělat?
- Návratnost investice?
- Poměr nákladů a potenciálu změny?
- Formulujte jasně zadání pro realizační tým - akční kroky.
- Co a jak je potřeba měnit v textaci -> Copywriter.
- Co za další obsahy je potřeba změnit -> Fotografie, Videa.
- Změny v rozvržení a logice prvků na webu -> UX designér.
- Změny v grafické podobě webu -> Grafik.
- Změny ve funkčnosti -> Vývojářský tým.
- Realizujte a měřte výsledky a dopady- u nejistých věcí vytvořte A/B testování s novou a původní variantou pro ujištění se, že měníte věci správným směrem.
Příště se podíváme na ukázku co odhalilo uživatelské testování v praxi u našeho klienta.
Články v sérii:
- Co je uživatelské testování a proč ho zvolit
- Jaký je postup uživatelského testování
- Praktická ukázka od našeho klienta